Bullbak

Dagen började med en massa regn så jag ställde in mig på bullbak, dock hittade solen fram innan jag hann börja baka..
 
Testade ett helt nytt bullrecept idag, mormor och morfar har varit första provsmakare och snart ska pappa och min bror hugga in på en varsin bulle.
 
 
Recept:
Deg
125 g Margarin - rumstempererat
4 dl Mjölk
1 dl Vispgrädde
1 pkt Jäst - söta degar
1 1/2 dl Sirap
1 tsk Kardemumma
13 dl ( 710 g) Vetemjöl/Vetemjöl Special
Mjöl till utbakning
 
Vaniljfyllning
150 g Margarin - rumstempererat
1 dl Rårörsocker/strösocker
2 msk Äkta vaniljsocker + 3 msk Vanilinsocker eller
1 dl Vanilinsocker
 
Kanelfyllning
150 g Margarin - rumstempererat
1 dl Rårörsocker/Strösocker
2 1/2 msk Kanel
 
 
 
Bulltillverkning:
Blanda jäst och vätskan. Vill man att jäsningen ska gå snabbare kan man värma vätskan till 37 grader, detta skippade jag. Rör ner kardemumman och sirapen. Tillsätt slutligen mjölet och margarinet. Knåda i minst 10 min med maskin. Låt degen jäsa till dubbel storlek ca 1 h.
 
Under jäsningen passade jag på att fixa fyllningarna, halva degen smaksatte jag med vanilj och andra halvan med kanel.
 
Vispa samman alla ingredienser med en elvisp. Ställ inte in i kylen då går det ej att bre på fyllnigen sedan.
 
Knåda degen ordentligt när den jäst klart. Dela degen i två delar och kavla ut den ena. Bre på en av fyllningarna och vik den dubbel om du vill (som jag gjorde) göra gifflar.
 

Skär degen i trekanter och bre på ytterligare lite fyllning innan du rullar ihop dem.
 
 
Man får räkna med olika former och figurer, men det är lite charmen tycker jag. Låt gifflarna jäsa i 30 min innan du penslar dem med ägg och strör på pärlsocker. Grädda i 7 min på 250 grader.
 

Lycka till med bullbaket i regnvädret som lovats denna vecka!
 
/ Evelina
 
 
 
 
 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0