Äppelsmulpaj med mandelmassa

Vi har ett äppelträd på gården fullsmockat med äpplen. De är inte riktigt mogna ännu men en del fallfrukt finns att ta reda på. Till efterrätt idag passade jag därför på att göra en enkel smulpaj till min familj.
 
Jag provade en ny variant på smulpaj med en liten egen tvist. Jag tillsatte lite flingsalt och mandelmassa.
 
Recept:
Äpplen
125 g Rumstempererat margarin
2,5 dl Vetemjöl
1 dl Havregryn
3/4 dl Socker
100 g Riven mandelmassa
2 tsk Flingsalt
Kanel
1/2 dl Farinsocker
Gör så här:
Skala äpplena. Rör ihop margarin, mjöl, havregryn, och socker till en smuldeg. Riv ner mandelmassan och blanda försiktigt.
 
Skär äpplena i mindre bitar och lägg i en pajform. Strö över kanel, farinsocker och flingsalt. Sprid smultäcket över äpplena och grädda på 200 grader i ca 25 min.
 
Servera pajen ljummen med vanlijsås.
 
 
/Evelina
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0